Newsletter und SenderBase "poor"

"Frank J. Dürring" frank.duerring at condero.com
Mi Feb 21 10:07:59 CET 2018


Hallo zusammen,

ich habe vor zwei Wochen schon einmal geschrieben das SenderBase bzw. Cisco/Talos (https://www.talosintelligence.com <https://www.talosintelligence.com/>) den versandt von E-Mails eines Kunden über unseren MTA verhindert.

Unser Kunde ist ein öffentliche Organisation (Wirtschaftsförderung) die nun mal einen großen Newsletter (> 10.000 Empfänger alle 14 Tage) verschickt.
Über Jahre hinweg gab es auch keine Probleme bis Talos nun die Systeme (inzwischen mehrere getestet) als „poor“ einstufen und die Nachricht garnicht mehr annehmen. 

Es liegt wohl daran das wir nur alle 14 Tage so viele Nachrichten versenden und deshalb auffallen.
Bisher gab es keinen „menschlichen" Kontakt zu Talos / Cisco / SenderBase um das Problem zu erklären.

Hat jemand eine Idee wie ich das Problem lösen kann ohne dem Kunden zu sagen er soll den Newsletter sein lassen?
Gibt es mit Postfix eine Möglichkeit den E-Mail Versand eines konkreten Absenders zu verlangsamen? Über mehrere Tage hinweg?
Gibt es reine SMTPsServices wie z.B. die von AWS / SES die hier helfen können oder passiert dann das gleiche -> "poor"?

Wie macht ihr sowas?

Hier eine Darstellung wie wir von Talos / Cisco / SenderBase wahrgenommen werden.
Allerdings haben quasi nur große Konzerne sowie der Bund, die IHKs, Hochschulen, diverse Zeitungen/Medien usw. Talos im Einsatz, nur diese werden dann geblockt.

Danke und Gruß Frank.





> Dear Frank,
> 
> Our worldwide sensor network indicates that spam originated from IP xx.xx.xx.xx as recently as 2/16/2018  (approximately 48.8 hours ago).
> 
> In some cases we are authorized to share headers of the received spam, but for these particular sensors we have non-disclosure agreements that prevent us from providing anything but the date the last spam was received. 
>  
> In addition, our sensors indicate server access attempts from this IP to mail servers within our Sensor Network.   This behavior is indicative of email directory harvesting attempts and also results in reputation impact to the IP.  Directory harvest detection fires when you are sending to invalid email addresses.
>  
> It is possible that your network or a system in your network may be compromised by a trojan spam virus, or perhaps there is an open port 25 through which a spammer may be gaining access and sending out spam. The last possibility is that one of your users is sending spam through the IP. We suggest checking these possibilities to help isolate the root cause of the spam and mail server access attempts originating from your IP.
> 
> In general, once all issues have been addressed (fixed), reputation recovery can take anywhere from a few hours to just over one week to improve, depending on the specifics of the situation, and how much email volume the IP sends. Complaint ratios determine the amount of risk for receiving mail from an IP, so logically, reputation improves as the ratio of legitimate mails increases with respect to the number of complaints. Speeding up the process is not really possible. Talos Intelligence Reputation  is an automated system over which we have very little manual influence.
> 
> In the meantime, if there are recipients whom you cannot contact, we would recommend contacting the ISP involved to request temporary whitelisting or you can always arrange to contact the recipient via alternative means.
> 
> You will need to vet your mailing lists more if this keeps happening. 
> 
> 
> Regards,
> 
> Debra H 
> SenderBase Support


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