[Postfixbuch-users] ClamAV - Can't connect to UNIX socket /var/run/clamav/clamd.ctl

G. A. Wilm G.A.Wilm at t-online.de
Sa Feb 23 15:05:17 CET 2008

Ralf Hildebrandt schrieb:

> Genau. Der clamd braucht EWIG zum initialisieren und erst DANACH legt
> er den Socket an.

Das gleiche Problem stellte sich mir ebenfalls, als ich von sarge nach  etch migrierte
und konnte es durch das hier beschriebene update beheben. Der Hinweis
war sehr hilfreich. Der Debian Maintainer teilte mir nach einer Mail folgendes mit:

It's a known issue.  The problem is actually in the signature load
routines - some of the new types of signatures make the parser
pathologically slow at loading them.  If you wait 5 or 10 minutes
(depending on your hardware), the socket will eventually be created.
The new packages fix this because the parser has been updated to deal
with the new signature format.

Den Satz "If you wait 5 or 10 minutes (depending on your hardware), the socket will eventually be created" finde ich sehr bemerkenswert für ein package aus stable ;)

G. A. Wilm