
Media Systems in an International Comparative Perspective  
Professor Hans J.  Kleinsteuber 

University of Hamburg 
WS 2008/09 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

El Salvador’s media system 
Political polarization and ideological alignment 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
Ricardo José Valencia Pineda 
Master Media and Journalism within Globlization 
3rd semester  
Matriculation number: 6063121 
Contact: ricardovalp@gmail.com 
 
Catrin Zander 
Master Journalistik und Kommunikationswissenschaft 
1st semester  
Matriculation number: 6061072 
Contact: catrinzander@gmx.de 



 2 

Table of contents 
 
 
 
 
 
1. Introduction.........................................................................................................................3 
 
2. El Salvador’s media system in a historical context ............................................................5 
 

2.1 Media in prewar time....................................................................................................6 
 

2.2 Media during the war years (1980 – 1992)...................................................................7 
 

2.3 Media in the postwar era...............................................................................................9 
 

2.4 Current situation of democracy and freedom of expression .......................................12 
 
3. Beyond the transformation approach, normative framework and Cold War theories ......14 
 
4. The polarized clientelist model.........................................................................................17 
 
5. Conclusion ........................................................................................................................21 
 
6. References.........................................................................................................................23 
 



 3 

1. Introduction 

 

On the 15th of March 2009, the former Marxist guerrilla outfit, Farabundo Martí National 

Liberation Front (FMLN in Spanish initials) won the presidential election after 17 years 

being in the opposition. FMLN’s candidate Mauricio Funes – a former CNN correspondent 

and popular anchorman – was elected with a turnout of 51 percent, while his only contender, 

Rodrigo Ávila – nominated by the right-wing party Republican Nationalist Alliance 

(ARENA in Spanish) – reached 48 percent.  

 

In his campaign, Funes strongly criticized the role of the mainstream media as loyal ally of 

ARENA. Funes pointed out that he was under the “the impression that rather the media are 

the FMLN’s opponents than ARENA”.i The words of the candidate reveal one of the most 

important features of El Salvador’s media model (Rockwell and Janus 2003): the alignment 

of the media along two ideological trenches that are represented by Arena and FMLN.   

 

The ideological gap between the two media groups can be traced down to the Civil War, 

which ended in 1992. During the war, mainstream media were the mouthpiece of ARENA 

and other far right efforts. On the contrary, the rebels’ propaganda unities created a sort of a 

revolutionary community among rural and city supporters of the Salvadorian guerrilla force.  

  

In 1992, the government ruled by ARENA and the insurgents of FMLN agreed to put an 

end to 12 years of Civil War, a conflict which provoked thousands of dead and hundred of 

millions of dollars in economic losses. Since the beginning of the post-war democracy, El 

Salvador’s political polarization has been an increasing trend. FMLN and ARENA have 

one of the wider ideological gaps among Latin America parties (Alcántara and Rivas 2006) 

and the amount of local governments and seats in the National Assembly in control of the 

two parties grows with every election. In March 2009, the polarization scaled to a new level. 

For the first time since the end of the war, ARENA and FMLN were the only competitors 

in the first of two possible presidential rounds. The other four parties retired their 



 4 

candidates in order to endorse Funes or Ávila. A multiparty political system was 

transformed temporarily in a “de facto” bipartisan scenario. 

 

Political changes are one of the most important inputs to shape media systems and media 

coverage (Strömback and Kaid 2008, Kleinsteuber 2007, Schudson 1995). In peace 

processes, such as the Salvadoran, politics play the main role in changing the media 

performance. As Rahat and Sheafer (2007) stress, politics “always” comes before major 

changes in the media. 

 

This paper affirms that the close ties between politics and media are the most important 

feature of the Salvadoran media system. The polarization of the Salvadoran political system 

has been historically – and still is – resembled in the media system (Rockwell and Janus 

2003, Janus 1999, Rockwell 2002, Darling 2007, Wolf 2007, López V. 1961). Hallin and 

Mancini (2004) conceptualize the reflection of the political system in the media system as 

“political parallelism”. Hallin and Papathanassopoulos (2002) design a special concept of 

“political parallelism” for South European and Latin American media: clientelism. In this 

essay, we utilize the framework behind Hallin and Mancini and Hallin and 

Papathanassopoulos in order to describe the Salvadoran media. Nevertheless, we go beyond 

their limitation that equals the media system with mainstream media and ownership 

concentration. In our opinion, “political parallelism” should be understood as the logic of 

Salvadoran media being aligned whether to ARENA or FMLN. Salvadoran leftist outlets 

cannot compete in size and ratings with the mainstream media. They are not comparable to 

the big European left-wing media as El País in Spain or die tageszeitung (TAZ) in Germany. 

These are the reasons why we adapt the theories of Hallin and Mancini and Hallin and 

Papathanassopoulos. 

 

Even though partisan alignment is the key concept of this paper, we do not attempt to hide 

the existence of outlets, which challenge this polarized logic in the Salvadoran media. We 

will describe briefly how the Internet weekly El Faro challenges the bipolar political 

tendency of the media system. However, the rebellious position of this weekly just reflects 

the centrifugal political force of the media, a reality that cannot be underestimated. 



 5 

 

The aim of this paper is to extract the theories on media systems from the stable tradition of 

the First World democracies and plant them into a more instable context such as Latin 

America. El Salvador can be a good laboratory to confirm, remodel or rebut the theories 

crafted in the global North.  

 

This paper is structured into three main parts. Firstly (2), we give a historical review of the 

El Salvadoran media system and explain the current situation of democracy and freedom of 

expression. In the following part (3) we attempt to describe why some comparative 

approaches cannot be applied to the Salvadoran media system. We can neither apply the 

transformation approach of Kleinsteuber (2007), nor the four normative models of McQuail 

(2005), nor the oversimplified four theories of press written by Siebert, Peterson and 

Schramm (1956) during the Cold War. In the last part (4) we describe the Salvadoran media 

system using Hallin and Mancini (2004) and Hallin and Papathanassopoulos (2002). The 

two theories have been adapted and changed in order to fit in our illustration of El Salvador. 

 

2. El Salvador’s media system in a historical context 

 

To place emphasis on the specifics of the El Salvadoran media system we revert to 

Rockwell and Janus (2003) who elucidate El Salvador’s media scene by the examination of 

the country’s historical context: “This history will prove to be the most important factor 

shaping the country’s media system, more important than external pressures“ (Rockwell 

and Janus 2003 p. 34). Today’s media landscape in El Salvador can be explained by the 

country’s deeply rooted social and political polarization, eminently noticeable in the civil 

war that took place between 1980 and 1992 as well as the hegemony of a rich oligarchy.  

 

Beside these domestic forces for change, there are external forces, both of which are 

strongly interwoven. Outside influences are mostly connected to policy interest of the 

United States. During the Reagan administration, the country was a focal point of the 

policy of the United States. El Salvador was framed by the United States in the crossroad of 



 6 

the Cold War: U.S versus the socialist bloc. Cuba and the USSR supported the leftist 

insurgency whilst Washington backed the Salvadoran government with millions of dollars 

in military aid.  

 

In this part, we focus on internal historical developments in order to portray the special 

characteristics that have led to El Salvador’s current media system. We will outline which 

impact the country’s social and political premises had on the media scene in prewar time 

(2.1), during the war years (2.2), in the postwar era (2.3) and the current situation of 

democracy and freedom of expression (2.4). In every phase, politics, economy and media 

are strongly interwoven. 

 

2.1 Media in prewar time 

 

With a military regime and an oligarchic elite controlling and suppressing the country since 

1932, in the 1970s the sociopolitical situation in El Salvador got worse. Since there was no 

democracy, protests and revolts rose and the opposition gained influence. It was a hard 

decade for the media as they were bounded to the regime. Most newspapers served as 

governmental agents in order to make propaganda, like the two top newspaper El Diario de 

Hoy and La Prensa Gráfica. Censorship was reached by the mean of corruption: Journalists 

were paid in favour of an one-sided and imbalanced media coverage. Only few fought for 

objectivity, reported idependently and moaned about the social injustice in the country, for 

instance the paper Latino. Labeled as „Vocero de la Guerilla“ (voice of the guerilla) the 

sheet had to suffer firebomb attacks (Kreussler 2003 p. 90). 

 

In the electronic media, there was little information about the social and political conflict, 

which led to a lack of information in the populace (Kreussler 2003 p. 90). Only upcoming 

alternative radio stations presented different views against the military government. Thus, 

these media stations were target of violent encroachments by the government. By the end of 

the 1970s, the situation escalated. The families of the agricultural oligarchy strengthened 

their support of the military power through mainstream newspapers. On the opposite side, 



 7 

five Marxist guerilla organizations started to consolidate their unity as FMLN to reinforce 

their clandestine propaganda units.  

 

One political event marked the end of 1970s and the beginning of the 1980s. In October 

1979, a coup d’état overthrew the last military president, General Humberto Romero. An 

alliance of Christian Democratic politicians and high ranked army men overtook the 

government. 

 

2.2 Media during the war years (1980 – 1992) 

 

With the outbreak of war, the situation for the media got even worse. Emergency rule was 

imposed – and censorship legalized. During the early years of the conflict, the government 

attacked media outlets that gave their support to left wing movements, and journalists were 

hunted by death squads. An objective and balanced coverage was nearly impossible. 

Foreign correspondents only broadcasted the official government versions. Many foreign 

journalists were accused to cover in favour of the opposition (Kreussler 2003 pp. 91-96). 

  

At the beginning of the war, El Salvador’s elite class represented some 2 percent of the 

population and controled more than 66 percent of its land. In the early 1980s, when the 

country finally turned to more moderate leaders, after the coup d’état, members of the 

oligarchy founded the conservative party ARENA, which rich Salvadorans in the United 

States and Guatemala helped finance (Rockwell and Janus 2003 pp. 32-33). 

 

The polarized politics and the class divisions of El Salvador’s society were reflected in the 

media, particularly in newspapers. During the war, the country’s two leading newspapers 

both supported ARENA. The daily newspaper El Diario de Hoy for instance was a corrupt, 

poorly designed propaganda publication for ARENA. Journalists who worked for the paper 

were often submitted to censorship, either from editors in favor of economic and political 

interests of oligarchic leaders or directly from governmental elites. The content of the 

newspaper was directly linked to the ideology of ARENA. Also members of opposition 



 8 

groups were killed after the columns of El Diario de Hoy denounced them. When the civil 

war began, the country had only two television programmes, both of which were tightly 

controlled. As news media were subject to state censorship, mostly news were limited to 

social and commercial news like weddings, birthdays or store openings, which carried no or 

only little information about the local and national politics as well as the social conflict. 

This weak news culture can be traced back to the fact that large newspapers, such as El 

Diario de Hoy and La Prensa Gráfica, in the late 1970s were owned by families who 

supported the military government and ARENA. (Rockwell and Janus 2003 pp. 31-35). 

 

Beside the media that were controlled by government, the FMLN installed its own means 

of communication, like journals, a news agency, cinema and predominantly radio. During 

the war years, a legendary group of underground radio stations operated in El Salvador 

backing the FMLN. As clandestine stations like Radio Venceremos or Radio Farabundo 

reported and complained about the violent conflict, they were hunted by the military forces. 

Radio Venceremos created a community of very diverse listeners around the country. The 

information given by Radio Venceremos was also used by international correspondents to 

balance the governmental versions about the war (Darling 2007). 

 

The repression against opposition media can be fixed on the shut-down of newspapers that 

purely didn’t give a total backing. In 1980, death squads murdered the editors and the staff 

of La Crónica de Pueblo as well as the army destroyed El Independiente in 1981. In that 

time, the daily newspaper El Mundo changed its editiorial slant. The newspaper Co-Latino 

(former Latino) survived as the only government critic, although its main office was 

damaged by a firebomb attack. Even during the more moderate Duarteii era, when the 

media could cover more freely, the government dictated just how far reporters could go and 

how far they could push the ideological boundaries. Journalists anyhow appreciated even 

this limeted freedom, whereas the leading newspapers, which were aligned with ARENA, 

took advantage of the reduced censorship and attacked the Duarte adminstration. This 

period of openess was followed by the presidency of Cristianiiii of ARENA, who revived 

censorship for much of the media (Rockwell and Janus 2003 pp. 34-40). 

 



 9 

2.3 Media in the postwar era 

 

After 12 years of war, El Salvador left behind the military hegemony and the FMLN was 

constitutionally legalized. By then the country started to reform itself. So did the media. 

The violent attacks against journalists stopped and the media coverage got more pluralistic 

and independent. Topics concerning democracy, peace or the environment as well as the 

expression of opinions found their way into the media coverage (Kreussler 2003 p. 96). 

 

To exemplify this postwar process of modernization, the daily newspaper El Diario de Hoy 

is a good example: Under Fabricio Altamirano – the third generation of Altamiranos to lead 

the newspaper – the conservative newspaper decided for a move towards objectivity in the 

mid 1990s, recognizing that the readers wanted something different and reacting to changes 

at competing papers: New sections were added, the layout was redesigned and the 

newspaper’s content was reworked by a new, young and well trained staff replacing the 

elder, corrupt midcareer journalists for the benefit of a less obvious slant in favour of 

ARENA (Rockwell and Janus 2003 pp. 31-34). 

 

But the change toward more pluralism was not as big as it appeared. Enrique Altamirano, 

Fabricio’s father, who represents the publications’s past, argued for limitation to the 

modernization program to support the familiy’s conservative ideas by the newspaper. For 

years he objected to report on the nation’s left or former guerrillas other than in a very 

negative sense. That way the elder Altamirano has still stepped into the editorial content of 

the paper during the 1990s and even today does insert his political views (Rockwell and 

Janus 2003 pp. 31-40). As Rockwell and Janus state, “such rigid conservatism is common 

in the political and economic atmosphere of El Salvador, a country that is ruled by an 

oligarchy that became notorius during the civil war”  (Rockwell and Janus 2003 pp. 33). 

 

Furthermore, Rockwell and Janus (2003) remark that what appears to be competition and 

objectivity may actually reflect interelite political battles inside a changing oligarchic 

system, inside the dominant party ARENA. For instance when the ARENA-aligned 

newspaper El Diario de Hoy intensified the coverage on the Christian Democrats and lend 



 10 

them its support in the presidential elections of 1999, a reason for this move was Enrique 

Altamiranos personal animositiy toward the ARENA candidate Flores (Janus 1999). 

  

With the beginning of the 21st century El Diario de Hoy fell back into partisan behaviour, 

attacking FMLN members and media institutions that didn’t support ARENA. As they had 

in the war period, El Diario de Hoy’s editorial columns became required reading because of 

Enrique’s attacks on the opposition (Rockwell and Janus 2003 pp. 38-39). 

 

In an overall perspective, most of the newspapers changed their rigid support of ARENA 

due to the modernization process in the postwar years, but altogether they have leant 

towards backing the nation’s conservative oligarchy. ARENA in the postwar years still has 

dominated the electoral and media processes, which indicates that the media owners and 

leaders belong to the elite that has comitted itself to back El Salvador’s economic oligarchy. 

Rockwell and Janus’ examination of the Salvadoran media tends to affirm their theory that 

media systems support and reflect oligarchic tendencies, especially when the nation lacks 

strong democratic roots (Rockwell and Janus 2003 p. 39-41). The majority of the daily 

circulation of over 250,000 copies is controlled by the pro-government newspapers La 

Prensa Gráfica, El Diario de Hoy and Diario El Mundo (WAN, 2006 pp. 617).iv 

 

As far as radio is concerned most of the former rebel stations in 1992 became legalized 

within the peace agreement and thus more traditional commercial enterprises. Being part of 

almost 200 stations that share the AM and FM radio frequencies in El Salvador the 

previous underground stations soon lost their alternative and left-oriented sound. To 

survive in this competitive environment, the former supporters of the FMLN soon played 

commercial music instead of protest music and accepted paid announcements from the 

government (Rohter 1995, Rockwell and Janus 2003 p. 41-44).  

 

Not only the sale of airtime to ARENA and the party’s extremely organized campaigns in 

1999 but also economic concerns let radio stations shift ideologically. As owners are not 

taxed on profits from their media enterprises in El Salvador, many feared that an FMLN 

presidential victory would lead to taxes and other political restrictions on the media. Thus a 



 11 

lot of stations were willing to take ARENA’s money in favor of imbalanced radio coverage 

due to contractual arrangements with the party functionaries working in the news 

department. The reasons may be party organization, economic fears or financial enticement, 

but as a matter of fact the major radio networks became the voice of the oligarchy during 

the 1999 campaign (Rockwell and Janus 2003 pp. 42-43). Currently, the right-wing 

oriented Association of Broadcasters of El Salvador (ASDER in Spanish) owns 65 out of 

196 radio-stations established in the country (CIA, 2005). 

 

After the dismantle of the former clandestine radio-stations, the FMLN, as political party, 

started to create a network with community radio-stations, cable television channels and the 

only left-wing daily newspaper, Co Latino. One of these pro-FMLN outlets is Radio 

Mayavisión, which is the party’s official radio. A European Union study reveals that Radio 

Mayavisión reported twice as much on FMLN than on ARENA (EU 2009). 

 

Television has the same penetration as radio in El Salvador, connecting daily with 70 

percent of the population The country’s dominant broadcaster, Boris Esersky, part and 

supporter of the conservative and anticommunist elite, owns Telecorporación Salvadoreña 

(TCS), which is formed by the country’s three most-watched television channels and 

controls 90 percent of the nation’s viewing audience. Esersky is known for giving large 

amounts of free television time to his associates in ARENA, the party also being linked to 

the news department. It is important to understand how Esersky operates to understand the 

Salvadoran media landscape as he has used the country’s broadcast system to manipulate 

its political and economic system. He wanted to guard his media holdings from 

globalization and international media concentration. He has concentrated power in his own 

country and attempted building barriers to new owners and therfore restricted competition 

and democracy. For instance in the later 1990s he wanted to bar Mexican businessmen 

from extending their media enterprises in El Salvador and blocked the sale as he made use 

of his political influence and connections. Anyhow, Mexican broadcasters managed to buy 

a channel, Canal 12. But the Mexican investment didn’t change the basic balance between 

stations and their ratings. The most watched channels still represent the conservative ideas 



 12 

of Esersky and his political associates. Critical programs are sent by Canal 12 that gets low 

ratings (Rockwell and Janus 2003 pp. 44-47). 

 

To sum it up, in the postwar era the media landscape in El Salvador has been dominated by 

the interests and ideas of the conservative party ARENA. In contrast, the influence of 

leftist-oriented media has been quite limited.  

 

2.4 Current situation of democracy and freedom of expression 

 

El Salvador is rated as a free country in the annual report of Freedom House, an 

international non-governmental organization that ranks countries by political rights and 

civil liberties due to a scale from 1 (most free) to 7 (least free) and thus asseses them as free, 

partly free or unfree. In the 2008 assessment El Salvador got a score of 2 in political rights 

and a 3 in civil liberties, earning the designation of „free“. This assessment can be traced 

back to several facts that Freedom House states in its 2008 analyse of El Salvador. Among 

other criteria, the 2006 legislative and 2004 presidential elections were deemed free and fair. 

However, corruption is regarded as a serious problem throughout government. The 

government does not encroach upon religious freedom as well as academic freedom is 

respected. The authorities generelly hold up freedoms of assembly and association, but as 

vaguely verbalized antiterrorism law passed by the end of 2006 opponents have raised 

concerns about a potential return to repressive practics. (Freedom House 2008v) 

 

As far as the media system is concerned, freedom of speech and freedom of the press are 

provided by Constitution. Freedom House factors in its assessment that the media 

institutions are privately owned, but all belong to a small elite of powerful businesspeople 

who often impose control on journalists to protect their economic or political interests. 

They take certain occurrences into account, like in 2007, when the leftist party FMLN 

accused the newspaper La Prensa Gráfica of blocking freedom of expression when it 

denied publishing an advertisement that would critizize the government. It is also important 

that El Salvador’s journalists have to submit to criminal defamation laws, and judges can 



 13 

close legal proceedings to the media for reasons of national security. It is relevant that in 

2003 the Legislative Assembly liberated reporters from having to reveal their sources if 

they had to testify in a court case. At least 14 journalists were assaulted in July 2006, either 

by protesters or police, while reporting on street demonstrations. (Freedom House 2008vi) 

 

“It is not economic prosperity but peace that guarantees press freedom.“vii This is the „main 

lesson“ that according to Reporters without Borders can be drawn from the world press 

freedom index that the organization compiles every year. El Salvador is on the 62nd 

position in 2008’s worldwide press freedom ranking of 168 countries analyzed by the 

international non-governmental organization Reporters without Borders, that advocates 

freedom of the press and publishes an annual ranking of countries based upon the 

oranization’s measurement of their press freedom records. In comparison to the other 

Central American countries El Salvador has a middle ranking after Costa Rica (22nd), 

Panama (57), Nicaragua (59) and before Honduras (99) and Guatemala (101). Belize is not 

ranked. Holding the 62nd position, the country has fallen noticeably in comparison to the 

years 2004 and 2005, when the small and impoverished democracy appeared high in the list 

(28th), apparently being close on the heels of Europe whose countries nearly hold the first 

20 positions. Because of the fickleness of the young democracy El Salvador may have 

dropped gradually from the Top 50 (2006: 41st, 2007: 64th), not least because there have 

been violent attacks directly affecting journalists (such as murders, imprisonment, physical 

attacks and threats), e.g. the murder of 39 year old freelance radio journalist Salvador 

Sánchez, who was shot dead in the town of Soyapango, near the capital, San Salvador, by 

suspected gangsters in September 2007.viii  Also journalist María Haydee Chicas was 

arrested during a demonstration in July 2007 on terrorism charge condemned as violation of 

constitution, which Reporters without Borders judge as „clear violation of free expression” 

and as „ridiculous and dangerous to claim that someone who was just doing their job as a 

journalist was caught in the act of ‘terrorism.’“ix Against the background of such attacks the 

drop on the 62nd position is justified, we think. Nevertheless, one should keep in mind that 

due to the nature of the survey's methodology based on individual perceptions of the 

organization’s correspondents, journalists, researchers, jurists and human rights activists, 

there can be wide contrasts in a country's ranking from year to year. 



 14 

3. Beyond the transformation approach, normative framework 

and Cold War theories 

 

The end of the Civil War in El Salvador has been framed within a “third wave of 

democratizations”x in Latin America. This phenomenon started in 1978 with the return to 

democracy in the Dominican Republic and terminated with the end of 70 years of a single 

party hegemony in the presidency of Mexico in 2000 (Hagopian 2006 pp. 231-239). An 

unprecedented “frenzy” of free national elections flowered the region from 1989 to 1990, 

i.e. 26 elections, including the first free election in Chile after 16 years of conservative 

dictatorship (Salwen and Garrison 1991 p. 1). Only Cuba and Haiti remained out of that 

democratic heyday.  

 

Hagopian applied Huntington’s global theory of “the third wave of democratizations” onto 

Latin America. While Huntington (1991) exposes a global transition from “non democratic 

to democratic political systems” in some 30 countries in the world between 1974 and 1990 

(p. xiii), Hagopian groups the collapse of autocracies, the end of the civil wars and the 

arising of elections in a Latin American “third wave of democratization”.  

 

As Hagopian, Kleinsteuber (2007) bases his comparative approach of the transformation of 

media systems on the theory of Huntington. Nevertheless, he assures that the concept of 

transformation goes beyond the idea of “democratization” which refers only to the 

transformation of a political system. Kleinsteuber proposes that this political concept might 

be applied to the media using the word “transformation” instead of “democratization” or 

“transition”. He advocates for a new perspective in which individual and collective changes 

will be stressed: 

Media systems are characterized by stability, autonomy and only gradual change 
that usually means adoption to a changing environment. Therefore the student of 
media looks mainly at organizations, structures, markets conventions, the 
journalistic professions, etc. […] (T)he focus of transformations is much more 
oriented towards the collective and individual actor, specially those that demand, 
support and change (p. 4). 
 



 15 

Kleinsteuber identifies a series of patterns of transformation in the media systems of 

countries, which shifted from authoritarian to democratic systems. He focuses on three 

historical phases: 1) Southern European countries, 2) Latin American countries (Brazil, 

Chile and Argentina) and 3) former socialist states in Eastern Europe. He assures that the 

“third waves“ brought transformation in fields such as the ownership concentration and the 

consolidation of public service. But media systems were not only affected, they also were 

actors in the process of transformation of political systems (Kleinsteuber 2007 p. 10).  

 

The idea that lies behind Huntington, Hagopian and Kleinsteuber suggests the existence of 

democratic societies and media systems in the countries touched by the “third wave of 

democratization”. Can this assumption be applied to the Salvadoran media system? No. The 

opening of the political system did not bring automatically the rebuilding of the Salvadoran 

media. Firstly, El Salvador’s political changes did not take place after a key event.  

Kleinsteuber exemplifies his transformation approach with the cases of Brazil, Argentina 

and Chile. These three countries had long right-wing dictatorships that lasted until the mid 

1980s and early 1990s. In El Salvador, the democratization process passed through a grey 

zone between authoritarianism and democracy. After the collapse of the military regime in 

1979, several elections were held in El Salvador with the participation of a good amount of 

parties, but with the marginalization of a wide spectrum of the left.  

 

Even though Huntington (1991) characterizes the 1984 election of Duarte, the first non-

military president in decades, as the entrance of El Salvador to democracy (p. 15), 

Mainwaring et al. (2001) deny to automatically refer to this as democratization. 

Mainwaring et al. assure that El Salvador’s political system was highly limited by the 

power of the army during the 1980s: “The military and the paramilitary were beyond the 

control of the civilian government and ruthlessly killed tens of thousands of leftists and 

purported leftist sympathizers. Electoral outcomes unacceptable to the military were ruled 

out” (p. 45). El Salvador, they sustain, was a semi-democratic regime until 1991. 

 

Latin American media systems still carry with the legacy of a time of dictators and political 

repression. A real transformation is in process in a region that is characterized by structural 



 16 

barriers. Hughes and Lawson (2005) identify five general barriers towards the creation of 

independent, pluralistic and assertive media systems in the region (p. 10):  
(a) violence against journalists encouraged by a generalized weakness in the rule of 
law; (b) holdover authoritarian laws and policies that chill assertive reporting; (c) 
oligarchic ownership of television, the region’s dominant medium; (d) the 
continuing spottiness of professional journalistic norms; and (e) the limited reach 
of print media, community-based broadcasters, and new communication 
technologies. 
 

With the model of ownership concentration, Hughes and Lawson (2005) exemplify the 

difficulties to separate the media from the close ties between the autocrats of the past and 

the political elites of today. Oligopolies dominate the market in Brazil, Mexico, Argentina, 

Chile, and Venezuela. In Guatemala, a single entrepreneur controls all four of the television 

stations with a national reach (Hughes and Lawson 2005 p. 13).  

 

In El Salvador, the media is also controlled by few: Boris Esersky controls the most 

important television channels, pro-ARENA newspapers dominate the print market and the 

commercial radios are united in a organization that supports conservative positions 

(Rockwell and Janus 2003 pp. 244; WAN, 2006 pp. 617). 

 

In summary, the transformation perspective of Kleinsteuber is insufficient to describe the 

complex nature of the Salvadoran media system. Structural barriers like the ownership 

concentration interplay with the openness for left-oriented or independent outlets. If the 

transformation approach cannot be applied on El Salvador, what other frameworks can 

illustrate its media system?    

 

We have to discard also the multi-model perspective of McQuail (2005) and the press 

models of Siebert et al. (1956) inspired by the Cold War. Firstly, McQuails theory is a 

normative approach to analyze media systems. He does not provide tools to study how 

media systems are constructed at the present. Instead, he stresses the necessity to think how 

we should construct a media system. We remark that this paper does not attempt to open a 

debate in the normative field. We have limited our scope to describe the Salvadoran media 

system with some theoretical framework. Secondly, Siebert et al. (1956) propose four 

global models based on the confrontation Soviet Union-United States: the authoritarian 

model, the libertarian model, the Soviet model and the social responsibility model. Though 



 17 

they provide a fundamental overview of the ideological background in the Cold War, the 

current political and media changes need new artefacts to understand the reality. The 

unique features of El Salvador would only be obscured if we forced the reality to fit into 

one of the four models of Siebert et al.  

 

Thus, in the next part, we examine El Salvador’s media system with the comparative 

framework of Hallin and Mancini (2004) and Hallin and Papathanassopoulos (2002). Both 

theories showed us the way to find the most important feature of the El Salvadoran media 

system: the political and ideological polarization of the media outlets.  

 

4. The Polarized Clientelist Model  

 

We have remarked why several frameworks of media systems cannot be applied on El 

Salvador. Now we describe the Salvadoran media system using the theory of Hallin and 

Mancini (2004), a tool to compare media systems in Europe. Also we utilize the concept of 

clientelism to explain the type of relationship between media and politics in Latin America 

(Hallin and Papathanassopoulos 2002). Why do we use Hallin and Mancini and Hallin and 

Papathanassopoulos to outline the Salvadoran media system? We think their emphasis on 

politics helps us to comprehend the partisan and ideological force as one of the strongest 

“leitmotifs” of Salvadoran media. We adapted some of their conceptualizations. Later on, 

we present our reinterpretation of Hallin and Mancini and Hallin and Papathanassopoulos.  

 

The close relationship between media and politics is not new in El Salvador. Previous 

literature points that strong connection during the whole 19th and 20th century. (Rockwell 

and Janus 2003, Janus 1999, Rockwell 2002, López V. 1961, Wolf 2007). López V. (1961) 

acknowledges how in the early days of El Salvador’s independence newspapers easily felt 

into two groups: liberals and conservatives. Rockwell and Janus (2003) recognize a similar 

situation in the media during the 12 years of Civil War and after the peace accord: the 

existence of two political and ideological media fronts.  

 



 18 

El Salvador has an environment with “high political parallelism” (Hallin and Mancini 2004 

p. 74). For Hallin and Mancini, a realm with highly political parallelism is the one in which 

the structure of a media system can be described similar to the party system. Hallin and 

Mancini argue that in Europe the high political parallelism is one of the characteristics of 

the Southern European or polarized pluralist media systems (Greece, Spain, Italy, France). 

The Polarized Pluralist Model is characterized by a high level of politicization, 
with the state and political parties intervening strongly in many areas of social life 
and with much of the population holding strong loyalties to widely varying 
political ideologies. Loyalty to these ideologies goes along with widespread 
scepticism about any conception of a “common good” that would transcend them, 
and a relative absence of commonly agreed rules and norms. The news media are 
similarly characterized by a high degree of external pluralism, in which media are 
seen as champions of diverse political ideologies, and commitment to these 
ideologies, a commitment to these ideologies tends to outweigh commitment to a 
common professional culture. 
 

The scholars also stress the close relationship between journalists and politicians and the 

state’s intervention into the polarized system. But we do neither emphasize the role of 

Salvadoran journalists, nor the influence of the state. We focus on two of the four major 

dimensions of Hallin and Mancini’s framework: the development of media market and 

political parallelism. The other two dimensions (professionalization of journalists and the 

role of the state) can be loosely analyzed due the lack of research. 

 

Hallin and Mancini construct the Southern European system in comparison with two other 

media systems: The Democratic Corporatist Model (Germany and Scandinavian countries) 

and the Liberal Model (Great Britain, Ireland). The Democratic Corporatist Model shares 

with the Southern European model a high level of political parallelism in the media, but 

they differ in the level of development of the mass press. The Democratic Corporatist 

Model is characterized by a higher level of readership and by more autonomy of the media. 

The Liberal Model is a system with low political parallelism and state intervention and a 

higher professionalization of journalists. In a comparative perspective, the Polarized 

Pluralist Model would be the one with closer ties to political parties and the liberal, the one 

with fewer. The Democratic Corporatist Model might be in the middle. 

 

As regards Latin America, Hallin and Papathanassopoulos (2002) assure that the systems of 

Colombia, Mexico and Brazil can be described in a similar way with the polarized model, 



 19 

even if in extreme form (p. 175). They find five major commonalities between the two 

models: low levels of newspaper circulation, tradition of advocacy reporting, 

instrumentalization of privately-owned media, politicization of public broadcasting and 

broadcast regulation as well as limited development of journalism as an autonomous 

profession. Historical connections and the obvious parallels in their political development 

can be two possible reasons for the commonalities. 

 

Hallin and Papathanassopoulos argue that the similarities of both models can elaborate a 

new concept to portray the influence of politics in media: the clientelism. According to 

Hallin and Papathanassopoulos “clientelism” refers to  

a pattern of social organization in which access to social resources is controlled by 
patrons and delivered to clients in exchange for deference and various kinds of 
support. It is a particularistic and asymmetrical form of social organization, and is 
typically contrasted with forms of citizenship in which access to resources is based 
on universalistic criteria and formal equality before the law. [...] Clientelistic 
relationships have been central to the social and political organization of all seven 
countries covered here. In Italy it is referred to as clientelismo, in Greece as 
rousfeti, in Spanish-speaking countries as caciquismo or caudillismo and in Brazil 
as coronelismo. (pp. 184-185). 
 

How can the clientelism, as an extreme of political parallelism, be detected in the 

Salvadoran media system? The ideological and partisan alignment of the media in two 

antagonistic blocs demonstrates the high level of clientelism in El Salvador (Rockwell and 

Janus 2003). In-depth interviews with Salvadoran print media journalists, who interacted 

simultaneously with newspaper owners and reporters, confirm that the editorial decisions 

were highly influenced by a dichotomized perspective of the society (Valencia 2008). This 

wide spread assumption of two ideological forces on the one hand shows the mainstream 

media as a supporter of ARENA and the hegemonic position of the Pro-ARENA bloc.  

 

On the other hand, the former guerrilla organization articulates a weaker network of radios-

stations, regional TV-stations and publications. One of the most important is a pro-FMLN 

afternoon daily, Diario Co Latino. Co Latino is a faithful ally of the former guerrillas since 

the eighties. The newspaper has a daily circulation of 10,000 copies (Valle, 2008, p.19) and 

places a positively coverage of the left-wing party (Segura, 2001). Francisco Valencia, 



 20 

director of Co Latino, is a former member of the insurgency, in which he played an 

important role in rebel propaganda unities (Vaquerano and Baires, 2008). 

 

But the configuration of the two media groups does not obscure the existence of non-

aligned outlets. One of them, the internet weekly El Faro raises the flag of trademark U.S. 

“watchdog” journalism as a response to the anti-objectivistic journalism of Co Latinoxi and 

the conservative orientation of mainstream newspapers such as La Prensa Gráfica and 

Diario El Mundo. With more than 60,000 subscribersxii, El Faro constructs its identity in a 

consciously renunciation to be part of one of the two polarized blocs (Valencia 2009). A 

European Union’s content analysis about 2009 elections in El Salvador also reveals   

diversity in tones and spaces in the press. Nevertheless, El Faro and other “independent” 

outlets do not have the audiences, the scopes and the grade of organization and influence as 

the media clustered in the two polarized blocs. 

 

As we mentioned before, we adapt the concept of “highly political parallelism” to the 

Salvadoran reality. Our thesis of two polarized media groups is detached from the market-

oriented method of Hallin and Mancini and Hallin and Papathanassoupoulos, in whose 

perspective ownership concentration and shares in the market play a fundamental role. 

 

Hallin and Mancini and Hallin and Papathanassoupoulos restrict political parallelism to the 

political interplay among the biggest outlets in a national scale. The idea behind their 

theory is to use the model of ownership concentration to narrow the number of relevant 

actors in the media system. Hallin and Mancini utilizes the “development of media 

markets” as one of the four fundamental dimensions to compare European media systems, a 

dimension that influences directly the “political parallelism”, understood as the similarity 

between the architecture of the political and the media system. For example, Hallin and 

Mancini exemplify their models highlighting the newspapers readership in national markets.  

“Newspaper markets also vary in the balance of local, regional and national newspapers. 

Some are dominated by a national or super-regional press […], some by local papers […] 

and some have a combination of both […]” (Hallin and Mancini 2004 p. 25).  



 21 

The dimension of “development of media markets” suggests that actors in media systems 

should be measured according to their importance in the market. Consequently, it seems 

logic to focus on the ownership concentration as a valid criterion to understand a media 

system. Hallin and Papathanassopoulos (2002) utilize a similar method. They study 

“clientelism” in Brazil, Colombia and Mexico utilizing examples of big mainstream media 

such as the daily Colombian newspaper “El Tiempo” and the powerful television networks 

Televisa, in Mexico, and TV Globo, in Brazil.  

 

In El Salvador, focusing only on strong media actors – as Hallin and Mancini and Hallin 

and Papathanassopoulos propose – mislead the understanding of a highly ideological and 

political polarized media system. Ownership approaches of political parallelism are useless 

as mainstream media are overwhelmed in favour of ARENA (Rockwell and Janus 2003, 

Janus 1999, Rockwell 2002, Darling 2007, Wolf 2007). Salvadoran leftist outlets are small 

in size, audience and scopes (Rockwell and Janus 2003). European left-wingers cannot be 

equated to Salvadoran outlets. In El Salvador, there are no left-wing newspapers – such as 

El País in Spain and die tageszeitung (TAZ) in Germany – which can be detected by their 

shares in the market. Against the background of these arguments we abandon the ownership 

method and work with the ideological scale of left versus right and with the historical 

political polarizing trend of Salvadoran media (López V. 1961, Rockwell and Janus 2003). 

We agree with Waisbord’s (2002) complains of the overestimation of ownership: 

Ownership concentration is important. But it is not the whole story of the current situation 
in the region. First, media concentration in different political regimes (military 
authoritarianism and today’s “illiberal” democracies) has different consequences for public 
life. Second, even when property is highly concentrated, the media is not a vast anti-
democratic wasteland. There are spaces for conflict and change. (Internet source) 
 

Thus, any perspective that examines the Salvadoran media system taking only the 

ownership concentration into account is useless.  

 

5. Conclusion 
 
We have described the Salvadoran media system by illustrating its historical context, which 

is the key factor for understanding the current media landscape. The media still have to deal 



 22 

with the legacy of the civil war: political polarization and the hegemony of a rich oligarchy. 

This polarized atmosphere is reflected in the Salvadoran media, which are mostly owned by 

parts of the conservative elite and supporters of ARENA. Thus, in the postwar era, the 

media in El Salvador has been dominated by the interests of the conservative party ARENA. 

In contrast, the influence and reach of leftist-oriented media has still been quite limited. 

 

El Salvador’s media system should be understood as a scenario in which two political and 

ideological forces meet (Pro-Arena and Pro-FMLN outlets). The concept of “political 

parallelism” and “clientelism” (Hallin and Mancini 2004) are usable tools to emphasize the 

political role of the media. However, we do not enterily agree with the method of selecting 

the media to analyse by the criteria of ownership concentration in which Hallin and 

Mancini selected the media to analyze like Hallin and Mancini do. In a context like the 

Salvadoran, only to focus on the leading media obscures the political relevance of other 

actors such as minor and small-scale media. Not only big media play a political role, more 

if the market has an overwhelmed biased in favour of a political force.  

 
 
                                                 
i Mayrene Zamora/Alexandra Bonilla: “Critican a Funes por trato hacia la prensa” (May 27th 2008). 
La Prensa Gráfica. http://www.laprensagrafica.net/nacion/1067783.asp 
ii José Napoleon Duarte Fuentes, a Christian Democrat (Spanisch acronym PDC), presidency from 
1984-1988 
iii Alfredo Cristiani was president of El Salvador from 1989 to 1994. 
iv The calculation that El Diario de Hoy, La Prensa Gráfica and El Diario El Mundo control the 
majority of the daily newspaper circulation is based on the numbers of Rockwell and Janus (2003) 
and Valle (2008). 
v Freedom House: El Salvador (2008): 
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=363&year=2008&country=7388 
vi Freedom House: El Salvador (2008): 
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=363&year=2008&country=7388 
vii Reporters without Borders: “Only peace protects freedoms in post-9/11 world” (Press freedom 
index 2008): http://www.rsf.org/article.php3?id_article=29031 
viii Reporters without Borders: Radio journalist murdered for unknown reasons (24.09.07): 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=23741 
ix Reporters without Borders: “Woman journalist’s arrest on terrorism charge condemned as 
violation of constitution” (10.07.07): http://www.rsf.org/article.php3?id_article=22867 
x The term “third wave of democratization” was first used by Samuel Huntington (1991) to study 
the phenomenon of the flowering of liberal democracies after the collapse of the Socialist bloc and 
South European and Latin American dictatorships.   
xi Francisco Valencia, director of Diario Co Latino, interview, September 2008. 
xii Ibid. 



 23 

6. References 

 

Alcántara, M./Rivas, C. (2006): The Left-Right Dimension in Latin American Politics. 
Annual Meeting of the American Political Science Association 2006. Philadelphia, U.S. 
Online available at: http://americo.usal.es/oir/elites/PapersELITES/Apsa.pdf 
 
Call, C. (2002): Assessing El Salvador's Transition from Civil War to Peace. In: Stedman, S. 
J./Rothchild, D./ Cousens, E. (eds.) (2002): Ending Civil Wars: The Implementation of Peace 
Agreements. Boulder: Lynne Rienner. 
 
CIA ( 2008): CIA Factbook Online. Online available at: 
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/es.html 
 
Darling, J. (2007): Radio and Revolution in El Salvador: Building a Community of Listeners 
in the Midst of Civil War 1981-1992. In: American Journalism, Vol. 24, No 4, pp.67-93. 
 
European Union (2009): Media coverage of EUEOM 
Online available at: http://www.eueom-sv.org/en/enlosmedios?idtipomedio=2  

Freedom House: El Salvador (2008). Online available at: 
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=363&year=2008&country=7388 

Hagopian, F. (2006): Democratización: Avances y Retrocesos en América Latina. In: Revista 
de Ciencia Política, Vol. 26,  No 2, pp. 231-239.  
 
Hallin, D./Papathanassopoulos, S. (2002): Political clientelism and the media: southern 
Europe and Latin America in comparative perspective. In: Media Culture Society, Vol. 24, 
No 2, pp. 175-195. 
 
Hallin, D./Mancini, P. (2004): Comparing Media Systems: Three Models of Media and 
Politics. Cambridge: University Press.  
 
Huges, S./Lawson, C. (2005): The Barriers to Media Opening in Latin America. In: Political 
Communication, Vol. 22, No 1, pp. 9-25. 
 
Huntington, S. (1991): The Third Wave: Democratization in the Late Twentieh Century. 
Norman: University of Oklahoma Press. 
 
Janus, N./Moore, H./Rodríguez-Schneider, D. (1999): Media and Campaign Coverage 
Assessment: El Salvador Presidential Elections, March 1999. Washington: USAID. 
 
Kreussler, C. 2003, Massenmedien in Honduras und El Salvador. Magisterarbeit, published in 
2008: Kreussler Claudia (2008): Massenmedien in Honduras und El Salvador: Panorama zu 
Medienrecht und Mediengeschichte - Eine Bestandsaufnahme von Presse, Hörfunk, 
Fernsehen und neuen Medien. Saarbrücken: Vdm Verlag Dr. Müller. 

Kleinsteuber, H. (2007): Comparing Between West and East – A Comparative Approach to 
Transformation. Conference on Comparative Media, Wroclaw, Poland, pp.1-19. 
 



 24 

López V., I. (1987): El periodismo en El Salvador. San Salvador: UCA. 

McQuail, D. (2005): McQuail’s Mass Communication Theory,5th ed. London: Sage. 

Mainwaring, S., Brinks/Pérez-Linán, Aníbal (2001): Classiying Political Regimes in Latin 
America, 1945-1999. In: Studies in Comparative International Development, Vol. 36, No 1, 
pp. 37-65. 
 
Rahat, G./Sheafer, T. (2007): The Personalization(s) of Politics: Israel, 1949-2003. In: 
Political Communication, Vol. 24, No 1, pp. 65- 80. 
 
Reporters without Borders: “Only peace protects freedoms in post-9/11 world” (Press 
freedom index 2008). Online available at: http://www.rsf.org/article.php3?id_article=29031 
 
Reporters without Borders: Radio journalist murdered for unknown reasons (24.09.07). 
Online available at: http://www.rsf.org/article.php3?id_article=23741 
 
Reporters without Borders: “Woman journalist’s arrest on terrorism charge condemned as 
violation of constitution” (10.07.07). Online available at:  
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=22867 
 
Rohter, L. (1995): Fearless Rebels of the Airwaves Surrender to Pop. The New York Times. 
Online available at: 
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=990CE7DC173DF935A15756C0A96395826
0&sec=&spon=&pagewanted=all 
 
Rockwell, R./Janus, N. (2003): Media Power in Central America. Illinois: University of 
Illinois Press. 
 
Salwen, M./Garrison, B. (1991): Latin American Journalism. New Jersey: Lawrence. 
 
Schudson, M. (1995): The Power of News. Cambridge: Harvard University Press. 
 
Segura, E. (2001): La Manipulación de los resultados de os estudios de opinión en la prensa 
escrita en El Salvador en período electorales, BA thesis, University of El Salvador, San 
Salvador.  
 
Siebert, F., Peterson, T. & Schramm, W. (1956): Four Theories of the Press. New York: 
University of Illinois Press. 
 
Strömback, J./Kaid, L. (2008): The Handbook of Elections News Coverage Around The 
World. New York: Routledge. 
 
Stedman, S. J./Rothchild, D./Cousens, E. (eds.) (2002): Ending Civil Wars: The 
Implementation of Peace Agreements. Boulder: Lynne Rienner. 
 
Valencia, R. (2008): El Salvador: journalism in a post-war battlefield, Erasmus Mundus 
Journalism course. Hamburg. 
 



 25 

Valencia, R. (2009): From binaries to a three-fold perspective: a new realm between 
mainstream and alternative Media in El Salvador, Erasmus Mundus Journalism course. 
Hamburg. 
 
Valle, A. (2008): Media Discourses on Salvadoran Military Mission in Iraq: An analysis of 
the Report by Embedded Journalists, MA thesis, Orebro University and Oslo University 
College, Norway. 
 
Vaquerano R./Baires, R. (2008): Durante la Guerra el periodismo lo acompañé con la 
propaganda. El Faro. Online available at: 
http://www.elfaro.net/Secciones/platicas/20080915/Platicas1_20080915.asp  
World Association of Newspapers, 2007, World Press Trends., Paris. 
 
Waisbord, S. (2002): Grandes gigantes: media concentrarion in Latin America. Open 
Democracy. Online available at: http://www.opendemocracy.net/media-
globalmediaownership/article_64.jsp  
 
World Association of Newspapers (WAN) (2007): World Press Trends. Annual report. Paris. 
 
Wolf, S. (2007): Subverting democracy: elite rule and the limits to political participation in 
post-war El Salvador. 2007 Conference of the Society for Latin American Studies, Newcastle, 
UK, pp.1-37. 
 
Zamora, M./Bonilla, A.: “Critican a Funes por trato hacia la prensa” (May 27th 2008). La 
Prensa Gráfica. Online available at: http://www.laprensagrafica.net/nacion/1067783.asp 
 
 


	El Salvador_Zander_Valencia.pdf
	El Salvador References

